Thursday, September 26, 2013

WAJAH PAS DI AMBANG KEMENANGAN



Langitbiru terasa kebas sangat jari jemari untuk menekan keyboard komputer. Berat kerana akal mahu menulis mengenai parti PAS. Padahal, lebih wajar dan afdhal menulis mengenai kezaliman UMNO. Apa yang Langitbiru mahu tulis adalah rasa terkilan yang amat sangat melihat kempen menjelang pemilihan di muktamar tahun ini. Sudah tentu, kempen bukan dilakukan secara langsung oleh calun-calun, tetapi oleh para penyokong masing-masing.

Apa yang Langitbiru mahu highlight adalah di mana nilai-nilai syumul Islam di kalangan ahli yang berkempen? Tercicir masuk longkang? Yang digendong dan dibawa adalah sifat-sifat buruk budaya Melayu, BERPRASANGKA BURUK dan UJUB kepada ilmu dan kepakaran diri. Apakah yang mendorong berlakunya sedemikian? Kerana PAS di ambang kemenangan? Maka kuasa jadi rebutan?

Maka tepatlah jika kita meneliti Sejarah Perang Uhud, dikala pasukan mukmin di ambang kemenangan, Ghanimah perang jadi rebutan. Penyakit utama hari ini Langitbiru lihat adalah BERPRASANGKA BURUK sesama ahli. Masing-masing berprasangka "pihak lawan" ada kepentingan diri. Lebih teruk dan buruk bila berprasangka lawan adalah pengkhianat perjuangan, dan parasit dalam parti. Maka lawan ini , "wajib"   dengan apa cara sekalipun disingkirkan atau dihalang dari menang dalam pemilihan nanti. 

Pemilihan muktamar kali ini memperlihatkan pelbagai gelaran wujud tak kurang juga surat layang "melondeh" calun-calun tertentu. Gelaran itu macam-macam gaya menggambarkan mereka ini bukan sahaja tak layak bertanding kerusi kepimpinanan bahkan juga tak layak sebagai ahli PAS.  Semuanya berpunca dari sifat BERPRASANGKA BURUK. Hadis Qudsi ada menyebut, berprasangka buruk ini sangatlah buruk, boleh merosakkan silaturrahim bahkan meruntuhkan jemaah atau organisasi. Gelaran Syiah, Pro-Sosialis sangat popular dalam ruang siber. Tak kurang juga istilah "Ular Lidi", Islam Liberal, Anti-Ulamak, Anti-Tarbiyyah, penulis buku Sesat dan rancangan jahat untuk jatuhkan DS Presiden, maka Presiden perlu dipertahankan. 

Benarkah DS Presiden akan dijatuhkan? DS Presiden,  TGHH akan MENANG TANPA BERTANDING, InsyaAllah. Semua ahli Parti sayang kepada Presiden. Dan semua ahli parti akan pertahankan Presiden dari segala ancaman. Sebelum kehadiran anak menantu lagi Presiden dipertahankan oleh semua ahli Parti. Maka tidak perlulah anak menantu bersingsing lengan, bersusah payah tiba tiba muncul untuk pertahankan Presiden. Kritikan bukan bermaksud berniat jahat menjatuhkan Presiden tetapi satu peringatan bersama kepada Nakhoda supaya kita semua sampai ke destinasi dengan selamat.   

Apa yang Langitbiru nampak, kerana BERPRASANGKA BURUK itu, maka hilanglah rasa hormat-menghormati sesama ahli. Itu yang Langitbiru cuba sampaikan dalam artikel, "MENGADUN PAS FOR ALL", yang lama dihormati, yang baru diraikan. Ulama disanjungi, Profesional diiringi, sama sama berganding bahu macam simbiosis, lengkap melengkapi satu sama lain. Tetapi hari ini, seolah-olah ada segolongan yang mahu Kepimpinan PAS dikuasai oleh kelompok ulama sahaja, bukan Ulama tidak utama untuk memimpin. Para Ulama tidak perlu membawa hadis-hadis, ayat-ayat suci Al-Quran membuktikan betapa keutamaan Ulama memegang tampuk kepimpinan berbanding dengan bukan Ulama.  itu semua ahli PAS sudah sediamaklum, dan bersetuju. 


Bagaimanapun, Ulama jangan pula wujud sikap "UJUB" atau merasa bangga kepada diri sendiri, bahawasanya mereka sahaja yang layak untuk memimpin. Mereka sahaja berhak berada di kerusi kuasa. Mereka sahaja lebih alim dan bijak dalam politik. Mereka saja yang tahu segalanya. Sebab bagi Langitbiru, seorang Ulama yang benar-benar beriman dan benar-benar bertaqwa tidak akan mengaku yang dirinya adalah Ulama. ULAMA adalah SATU ANUGERAH ALLAH SWT kepada hambanya, sama seperti ULIL AMRI. Maka hakikat sebenar ULAMA dan ULUL AMRI adalah ahli syurga. Syurga bermakna Keredhaan Allah. Redha Allah adalah kepada orang yang benar-benar beriman dan benar-benar bertaqwa kepadaNya. Dan Iman dan Taqwa itu bukan berada pada mereka yang ada sijil-sijil agama, bukan boleh diukur tingginya, semua itu ada dalam pengetahuan Allah swt. SATU ANUGERAH!

No comments:

Post a Comment