Thursday, August 22, 2013

MENYUSURI AGENDA UG(PAS): MASIH WUJUDKAH MOMENTUM UG(PAS)?

Masih wujudkah Agenda UG(PAS)?

Selepas sekian lama berlalu, hari ini jelas apa yang berlaku bukan pertembungan "Profesional vs Ulamak", tetapi hakikat sebenarnya adalah rentetan kemelut "Pertembungan Ijtihad TGNA dengan TGHH" dalam soal UG(PAS).

2009, TGHH sudah menarik balik cadangan UG. Adakah ia ditarik secara mutlak, atau ditarik sementara waktu kerana ramai yang belum memahami konsep UG dan diberi harapan akan dikaji di masa depan(iaitu sehingga hari ini)?

Langitbiru dapat mencium momentum Agenda UG masih  belum padam dan masih segar! Marilah semua pemimpin-pemimpin berterus terang..........

 

PAS : Keperluan Muktamar Khas Luarbiasa? [TGNA]

Tugas utama pemimpin negara adalah 2 perkara, iaitu 
1.Menjaga Umat/Rakyat dan 
2.Menjaga Agama. 

Dalam bab Menjaga Umat/Rakyat ( HANYA dari segi pembangunan negara dan memajukan negara ke tahap yang lebih baik), saya fikir orangnya adalah Mahathir Mohamad. 

Dalam bab Menjaga Agama, orangnya tentu sekali adalah Nik Aziz. 

Berbalik kepada kemelut dalam kepimpinan PAS, apakah benar Nik Aziz menerima nasihat dari pihak-pihak yang berkepentingan? Apakah benar ini rentetan Bagan Pinang? Saya katakan adalah MUSTAHIL sama sekali Nik Aziz mengikut telunjuk orang-orang tertentu. Nik Aziz sudah lama dalam politik tanah air, bahkan semasa kewujudan Kerajaan Perpaduan selepas peristiwa 13 Mei 1969, Nik Aziz adalah Ketua Pemuda PAS pada masa itu, dan keperitan dipermainkan oleh UMNO selepas itu masih terasa hinggakan ke tulang hitam sampai kini. Bukan dendam kesumat terhadap UMNO, tetapi pengalaman “tidur sebantal” dengan UMNO meyakinkan bahawa orang UMNO tidak berpegang kepada janji. Janji ini adalah bukan di antara seorang individu dengan individu, tetapi satu kelompok manusia dengan kelompok manusia yang lain. Janji UMNO menjaga Agama diketepikan begitu saja setelah mendapat lebih kuasa dan lebih kuat. Natijahnya, PAS berpecah-belah kepada 2 kumpulan dan berakhir dengan penyingkiran Allahyarham Asri.

Bertitik tolak dari pengalaman permainan UMNO yang berlandaskan pemikiran Machiavelli, bukannya pemikiran Islam yang dasarnya TAQWA, Nik Aziz bermati-matian untuk menghambat keluar 2-3 kerat pemimpin PAS yang tak habis-habis mencanangkan kerjasama dengan UMNO melalui Kerajaan Perpaduan. Nik Aziz sudah nampak, implikasi momentum gerakan ini yang boleh memecahbelahkan PAS kali ke 2. Ini hakikatnya matlamat UMNO yang sememangnya terdesak buat masa ini, dan mereka kembali ketawa besar bilamana lebih berkuasa dan lebih kuat nanti. Nik Aziz sudah nampak dan rasa resapan “virus kemunafikan” ini. Jadi ini bukan soal Nik Aziz ikut nasihat dari pihak-pihak yang berkepentingan atau rentetan kekalahan di Bagan Pinang.

Soal teguran berlapik bagaikan menarik rambut dalam tepung kepada Presiden Pas, Haji Hadi, adalah peringatan Nik Aziz kepada Presiden supaya mengambil tindakan segera kepada kumpulan yang condong ke arah kewujudan Kerajaan Perpaduan. Tindakan perlu diambil dan ditangani segera sebelum terlambat, nanti tergadah. Nik Aziz mempunyai alasan yang cukup kuat sebagaimana ketetapan Muktamar PAS di Ipoh yang menolak idea Kerajaan Perpaduan dan menyokong memperkemaskan dan memantapkan kerjasama dan persefahaman dalam Pakatan Rakyat. Ini resolusi yang telah diputuskan oleh semua perwakilan, semua ahli PAS, boleh di sebut sebagai “Resolusi Ipoh”. Bertitik tolak dari itu, sebarang nada yang masih kedengaran untuk bekerjasama dengan UMNO perlu dihapuskan sama sekali, sebelum ia bertukar menjadi gelombang besar. 

Jadi gesaan EGM ini lebih kepada gimik Nik Aziz memberi pukulan TKO kepada kumpulan yang tidak mahu tunduk kepada Resolusi Ipoh, dan pandangan Nik aziz agar Haji Hadi perlu ambil langkah segera. Diringkaskan bahawa kepimpinan Haji Hadi menangani kumpulan pro-umno ini terlalu lembut dan terlalu perlahan. Perlu ketegasan dalam hal ini. 

Jadi, hakikatnya tidak timbul soal krisis kepimpinan yang teruk, atau krisis ketidakyakinan kepada kepimpinan Presiden Haji Hadi, tetapi hanya krisis soal 2-3 kerat pemimpin ini yang amat perlu didisiplinkan dan ditarbiyahkan. Sekiranya saya menjadi 2-3 kerat pemimpin yang bermasalah ini, saya akan memohon maaf secara terbuka kepada semua ahli PAS, dan sekaligus meletak jawatan dalam parti yang sekaligus menamatkan “konflik” ini dari menjadi lebih rumit. Ini adalah jalan terbaik sekiranya mereka masih sayangkan parti dan perjuangan Islam. Berundurlah secara sukarela wahai Timbalan Presiden Nasharudin, wahai Pesuruhjaya Selangor Hassan Ali, dan wahai Setiausaha Mustafa Ali. Berundurlah seketika bagi meredakan keadaan, dan kiranya kamu dipihak yang benar, InsyaAllah kamu pasti akan kembali. 

Mengadakan kerjasama dengan UMNO melalui Kerajaan Perpaduan adalah satu kesilapan yang besar. UMNO sudah terbukti GAGAL menjaga Umat/Rakyat dan terbukti GAGAL menjaga Agama. UMNO terbukti BERJAYA membuncitkan perut masing-masing yang disandarkan kepada kononnya pembangunan untuk Rakyat dan Negara. 

PAS : Keperluan Muktamar Khas Luarbiasa? [TGNA]
THURSDAY, OCTOBER 22, 2009

No comments:

Post a Comment